My Kedai SnS

Wednesday, July 16, 2014

Kes Taska/ Nursery SMART LITTLE BEE - Part 1

Marah
Bengang
Rase mcm... EEEEEEEEEEEEEEEEE... ape macam ni sangat perangai ko nih... 

Pengusaha taska talam beribu muka!

And mcm2 lagi sebenarnye yang aku tak terluah...
Semuanye sbb ....

SMART LITTLE BEE (FB), (Blog
Address :
No.39, Jalan SP1/9S, Bandar Saujana Putra, Jenjarom, Selangor

Aku akui, sebelum kes ni jadi... mmg ok jer nursery nih... Naufal tak penah demam teruk... cuma pernah kene sakit mata and cirit birit.. tapi aku sedapkan hati mmg normal la sakit sikit2 mcm tu... anak org lain kat taska lain lagi teruk ...

Tapi sejak penjaga baru masuk, aku rase worst sangat... few times aku notice susu tak byk luak.. Btw, aku dah sukat siap2 n letak dalam 6 separated compartment utk 5oz, which sometimes hanya luak 2-3 bekas je... and pampers for normal 5 pcs, tapi luak 2 je... itu klu tak cirit .. logik ke dari pagi sampai petang tukar 2 kali je?? itu tak pe lagi... tapi ape yang jadi minggu lepas mmg aku tak leh terima... maybe pade setengah mommies rase aku besarkan hal nih... tapi percayalah.. aku dah few times tutup mata je klu ade salah skit2 tu.. normal la .. manusia mana yang tak buat silap kan? But this time, mmg aku kene bersuara sbb cara owner treat kitorg mmg unacceptable!

Kat bawah ni details apa yang terjadi.. aku nak jadikan rujukan dalam report kami nanti utk JKM and Tribunal.

Khamis 03/07/2014 (mlm)
Naufal ambil injection 3 serangkai utk 5-6 bulan di klinik di tempat kami.

Jumaat 04/07/2014
Naufal di hantar ke nursery mcm biasa... time hantar takde cirit or what so ever... 
Alhamdulillah Naufal kami sehat!
Ni bukti aku dah mention awal2 yang Naufal baru lepas injection 3 serangkai night before... sepatutnye pihak taska preconscious la skit yg anak aku maybe akan sensitive pada budak yg ade masalah such demam, cirit or what so ever..tapi balik dari taska malam tu dia mcm merengek skit... kitorang syak maybe dia tak cukup tdo ke aper..

Sabtu-Ahad 05-06/07/2014
Kitorg kt kampung B.Pahat time weekend nih..
Naufal dah start cirit birit even before sahur lagi... family in-law kate maybe sebab beralih bulan... mmg dia baru masuk 5 bulan pon time tu... so... kami bawak Naufal g Klinik Min kat BP. Bagus doctor tu.. (sorry lupa nama) ... dia explain maybe Naufal kene jangkitan virus .... punca? pelbagai... mungkin persekitaran or cara pengendalian susu masa di taska ... 

Tapi kami syak yang baik2 saje... 
bygkan dari pagi sampai ke petang.... lebih 15 kali dia berak2... walaupon dia tak merengek... tapi terase la dia mcm layu skit... Alhamdulillah dia still kerap menyusu... 



Isnin 07/07/2014 (Dari pagi.. sepanjang hari)
Aku amik cuti... sebab nak monitor Naufal dari rumah... walaupon cirit... dia takde meragam.. still main2 n bergelak2 mcm selalu... susu pon isap mcm biasa..aku still bagi ubat cam biasa... doctor bagi smecta ngn air garam... doctor ade bagi petua klu baby susah nak minum air garam tu... try bagi air teh bunga dgn madu.. Alhamdulillah.. Naufal suke and tak de masalah nak makan ubat..

Selasa 08/07/2014
Since semalam nampak Naufal mcm ok, aku keje balik... tapi dah alert awal2 pihak nursery pasal keadaan Naufal. Aku harapkan agar diorg ni at least bagi attention la skit sbb dah Naufal kene cirit.. so, pampers kene selalu tukar n check memanjang... aku bagi 8 pcs pampers.. bile balik aku check just pakai 4 keping je...diorg cakap takde plak Naufal cirit teruk.. dalam hati aku maybe dah nak elok kot... owh,.. aku ade gak bagi Smecta tu suh diorg feed Naufal at least 1 sachets sepanjang kat situ.



Rabu 09/07/2014
Aku tak g keje lagi harini, semalam lepas balik keje, terpaksa balik Batu Pahat, adik ipar accident kete masuk longkang besar tepi jalan... tau je la area sana kan berparit2 bagai... -_-'
Btw, Naufal still lagi cirit... padehal semalam penjaga cakap dia tak cirit sangat... adelah pelik di situ...tapi tak pe... dalam hati, maybe on off kot...

Khamis 10/07/2014 DALAM 4:20PM
Pagi tu hantar Naufal ke nursery mcm biasa... still aku remind pekerja taska (diorg pekerja baru... baru masuk 2 minggu, baru abis study, age around 22-23). Even owner sendiri cakap diorg tak cekap lagi... so aku keep remind/get update dari diorg keadaan Naufal.

Hati aku mmg tergerak nak amik Naufal awal..balik keje awal sbb rase tak sedap hati... asben pon dapat cabut awal, so plan mmg nak amik Naufal.

Masa amik tu, Naufal dengan comotnye... baju dia basah dek susu yang dah naik masam sampai paras pusat.. aku tanye penjaga diorg kate naufal tak nak menyusu... pastu aku tanye bape kali dia menyusu... "2 kali je kak".. aku mcm nak terkeluar bijik mate dah... atok kau lah! dari kul 8:00pagi sampai aku amik dia petang tu (around 4:30ptg) baru 2 kali menyusu... eh??? agak2 la.... dia ble cakap Naufal tdo lama... aku ni mak dia kot.. ko nak menipu agak2 skit... aku tau anak aku mmg payah nak tdo siang,...

Tapi tak pe.. aku tak nak kecoh depan taska.... .

Sampai rumah, aku trus bukak baju n pampers nak mandikan Naufal... berak dah naik kering... kelengkang dah merah melecet n dah naik mcm bertih kasar2 tu... aku trus mandikan dia... menangis dia bile kena air... even klu kite pon mesti perit gile kot... lepas mandi, aku sapu ngn minyak gamat... mmg masa g klinik aritu doctor ade bagi ubat sapu... n aku ader beli few ubat gak kat farmasi..tapi mcm lambat je elok.. so, kali ni aku trus teringat nak sapu minyak gamat.. pampers yang aku bagi 8 pcs hanya luak 3 je... klu time tak pegi taska tu aku boleh estimate dari pagi sampai petang tu sepatutnyer dah lebih 6-7 keping kot... yer la.. dah dia  cirit kan?time tu aku dah menyumpah2 dah.. asben aku trus buat susu utk Naufal..






















Tadi kat nursery diorg ble cakap Naufal tak nak susu kan? Laki aku suap, kejap je abis 5oz tu.. mcm dah lama gile tak menyusu.. mcm lapar sangat2... bergenang air mata aku tgk keadaan Naufal time tu... rasa bersalah sbb tak dapat jaga dia ... rasa bersalah sbb antar dia ke nursery... rasa teruk sangat... korg paham tak perasaan tu? klu tak paham... sila beranak dulu! 

Lepas menyusu, trus lena! 
Allah!... kesiannye anak mummy :'(

Padehal yg jaga dia cakap dia asyik tdo je... 
Logik ke baby 5 bulan, kurang menyusu (just 2 kali, dari pagi sampai petang) dgn cirit birit and berak dah naik kering (aku tak tau berak tu dah bape kali overlap kt pampers tu..) kat pampers bole tdo lena???? nak menipu pon tolong la cerdik skit.. celake tau yang keje nursery perangai mcm nih... dah la ko cuai... ko aniaya anak org.. pastu ko menipu plak! 

Jumaat 11/07/2014
Pagi tu masa hantar Naufal, penjaga dia mintak maaf pasal semlm.. aku pon mls nak amik ati sangat, yer la.. manusia mane tak buat silap... inikan la budak abis study umur 23 mcm tu... cuma aku harap diorg lebih alert la lepas nih.. tak kisah la kat anak sape2 pon.. 

Masuk opis mcm biasa... then, post status camgini :
Time aku post ni FB aku still sume umat manusia leh bukak n tgk wall aku.. mmg aku tak set kat privacy sbb aku kan ade gak jual online... pyh la nanti org nak tgk barang bagai kan?.. 

Then, aku add plak Smart Little Bee (TASKA) Naufal nih:
Aku add tapi dinch layan yerrr... pastu aku ble plak post status yg kat atas tu kan.. harus la dia sempat usha dulu latest post aku... tu yang tak respond request tu... sentap lettew... tapi aku tak mention sape2 kot!




Thennnnnnnnnnnnnnnnn... aku post ayat pertanyaan kat page: Bandar Saujana Putra Classifieds (Community)



"Nak tau kat sini ade tak mommies yang hantar anak di Smart Little Bee, No.39, SP 1/9? Saja nak share pengalaman :)"-feeling positive




Post aku dah di delete oleh admin.. nanti aku cerita...


Btw, nak dijadikan cerita.. ade la sorg mummy ni respond to my post...












Ni aku nak reveal sekor2 lepas ni sbb aku rase ade tali barut antara meraka... btw... lepas aku dapat kumpul few mommies, aku pon create la whatsapps group.. (btw, kat atas minah tu ade mention mmg dah ade group, admin by owner si Mastura tu... aku mcmmm... hurrmmm.. mohtip tak nak add aku dalam group? takut kene cerca??? aku syak ape yang diborakkan kat whatsapp ni di forward kat Mastura si owner tu... tapi takpe la... takde argument or ape2 statement yang memburukkan pon... cume aku heran... kenapa si Mastura tu melenting tak tentu pasal... sah2 ade jadi batu api kan? aku doakan si batu api tu Allah bayar cash dalam masa terdekat ni.. baru time tu ko igt ape yang ko dah buat kat kami... hurgh!

Oooh btw, sambung balik.. kat bawah ni few conversation among us dalam group mommies tu (klu aku tak create group ni mesti anak aku still kat taska tu lagi, which is sekarang aku rase Alhamdulillah sangat Allah tu bagi hint nak suh anak kami kuar dari tempat yg penuh propa tuh.. - wah kemain ayat drama!):










Byk lagi issue yg dibualkan.. tapi kang aku paste satu2 takut berbuih plak korg membaca... tapi klu2 ade mata2 yg tali barut duk usha blog aku ni ble la dapatkan details screenshot klu tak puas hati ek...

Kesimpulan yang cuba aku sampaikan kat sini adelahhh...
Ade few gak yg tak puas hati.. bukan aku sorg... few mengatekan yg penjaga (staff baru; Mariam & Sabrina) kurang cekap... tapi takde la sampai menjadi argument pon... sekadar chit chat je pon... saje kongsi2 kan? ke ade yg merasakan salah utk para mommies ni berkongsi pengalaman? mmg kiwak la kan sampai tak le berinteraksi among us... 
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


thennn..

Tiba2.. aku dpt msg ni :




No comments: