My Kedai SnS

Thursday, May 2, 2013

Teppanyaki Salmon

Tajuk kemain kan?

Aku ske mkn teppanyaki
Especially kt Mid Valley.
Sampai pakcik joget tu dah kenal aku.
Pakcik Joget??
Hahahahah...
Klu korang perasan, kt Teppanyaki Midvalley ader pakcik nih.
Klu dia masak harus berjoget2.
Bukan joget cak lem pong lahh
tapi mcm der tempo skit.
Maybe timing dia la kot
Tu tak pasti
Tapi yang pasti pakcik nih mesti kaki karaoke.
ehhhhh
tak pasal pakcik tu kene fitnah....
kah kah kah kah.

 Ok.. slalunye aku mmg akan order beef teppanyaki ngn gyoza jer..
mmg itu je lah yang aku order klu mkn teppanyaki pon

tetibe feeling nak mkn salmon plak

kaedahnye minggu lepas g beli barang kat Maidin USJ tu.
tetibe nampak salmon dia meriah2 plak
hajat nak grill je...
tapi dah tekak melayu tegar.
kenyang plak ko nak mengrill je kan?
dah la mahal..
2 potong dekat 9 hinggit kot.
so mari la menfaat kan salmon tu supaya jadi double kenyang.
penyudahnye wat teppanyaki

Aku gugel2 kat tenet mostly pakai sake bagai.
so aku modified ngn barang ape yang ader kat umah.
Kira ni resipi yang paling low baget tapi harus sedap..*matakeatassambillibastudung*
haaa... nampak tak camane aku masuk bakul angkat sendiri kat sitieww!

resepi kat bawah aku try&error sajork.
ko rase2 la klu memasak tu
aku masak mmg tak pernah bersukat
sume maen tabur je.


BAHAN-BAHAN (Untuk 2 org):

Teppanyaki sauce

2-3 sudu besar - Kicap masin (cair)
2-3 sudu besar - Kicap ABC
3 ulas - Bawang putih (parut)
2 cm - halia (parut)
sedikit kulit lemon - parut
lemon jus. (ikut tekak la)
Sos ikan (optional)
Seasoning sos
Sedikit minyak utk menumis

Sayuran
Taugeh
Lobak
Asparagus (optional)
Bawang besar (potong kasar)
Bawang putih (chop)
Daun bawang
Lada besar (merah&ijau)
Sos tiram skit
Sedikit garam
Minyak utk menumis

Salmon
Salmon slice
Garam
Black Pepper .

Cara2nyer 

Teppanyaki sauce
Panaskan minyak n tumis bawang putih &halia parut tu. Instead of chopping aku buat parut sbb nak bagi rase dia lebih. Then da naik bau, masukkan kicap masin (cair) ngn kicap ABC. Most recipe ader gula perang... since kicap ABC ni pon dah ader dlm ingredient dia, so sila shortcut.
Then masukkan lemon zest, kacau kejap. Masukkan sos ikan & seasoning sos before perah sedikit lemon then padamkan api. Rase la dulu ape yang terkurang or terlebih. Klu rase sos tu pekat, tambah la air... Tapis sos tu klu tak suke ader serdak2 garlic ngn halia. Klu ader minyak bijan pon bole topup skit.. since umah aku takde, so tak kuase nak g kedai beli minyak bijan semate2 kan!

Korang bule simpan wat stock sos nih... buat lebih pon tak pe, next time nak masak sayur or whatever korang boleh masukkan sos nih..


Sayuran




Bawang putih yang dah di slice tu tumis, minyak tak payah banyak2 uolss... da kekuningan sila masukkan
lada besar (merah&ijau) yang dah di slice bersama bawang besar. Then masukkan taugeh, lobak (sagat kasar/panjang2) ngn asparagus. Lastly masukkan sos tiram, sedikit garam&lada hitam ngn daun bawang. letak skit sos teppanyaki yang buat tadi bagi rase kick skit :) hahahahah...
then hidangkan.(sori aku tak letak daun bawang pon, sbb nanhadoo)

Salmon grill

  
 

Sementara korg buat sos teppanyaki ngn goreng sayur tu, korang marinate la kejap salmon tu ngn salt&pepper.
Aku pakai pemanggang ikan ajaib tu... gara2 terjebak baca blog ler aku beli pemanggang tu :)
Mula2 panaskan minyak skit je.. then masukkan butter (nak bagi wangi) .. tak payah tunggu butter tu cair sangat, nanti takut butter hangus&itam tak cantikk uolsss!!!

Then, ko masukkan ler salmon tu..
Tips : Salmon slice ko tak le masak lama sangat nanti overcook daging dia jadi keras... tak sedap la ...



Siap!!!

Sebagai isteri solehah ko hidangkan la cecantik mcm kat restaurant teppanyaki tu.
nak letak bawang putih goreng rangup ngn lobak asin pon bule.
aku ni dasar pemalas, so ape ade jeh... tu nampak tak mcm bijik lemon kat ikan tu... sebenarnyer tu sunflower seed tu... saje nak bagi rangup2... kekononnyer la... hahahaha...
Klu rajin buat ler sambal mcm kt kedai tu.. tapi aku kunyah jer cili padi... tak sempat nak buat sambal hoiii.....



 


Slamat menjamu selera!


No comments: