My Kedai SnS

Thursday, May 9, 2013

Resepi Kerabu Kaki Ayam

Kan aku de bagitau nak share resepi kerabu kaki ayam kan?
tak hengat eh?
LAHAR!!!

ok... gambar aku tak sempat nak snap aritu
tapi ni contoh2nye la....
pade sape yang tak de idea camane rupenyer kerabu kaki ayam ittew


Haaa... mcm tu la ghupenyer kerabu kaki ayam.
nampak mcm geli tak jari jemari tu?
siap nampak kerundut2 kaki dia

hahahaahahahha

kembang tekak!

so aku nyer style akan siat dulu kulit kaki ayam yang macam sisik ular tu -_-'
jari jemari dia pon potong panjang skit.
benjol2 kat jejari n tapak kaki dia pon aku lilis skit...
kire dah tak rupe kaki ayam dah la aku kejekan.
tapak kaki dia pon aku potong 2 .
mcm ngeri je nampak kaki terkangkang dlm mangkuk ko nanti
selera plak ko nak makan kan?


ok... kat sini bahan2 nyer:

Kaki Ayam - Sekilo
Serai 3 Batang - Hiris Halus
Cili Padi - 5-6 ulas (ikut tekak ko ler)
Daun Limau Purut - 4-5 Helai (hiris halus)
Gula 2-3 sudu besar (ikut rase)
Garam - 1/2 sudu (ikut rase
Tomato - Potong kecik (dadu)
Bunga Kantan 1 btg (Ikut suke) - Hiris halus
Bawang Besar - Hiris halus
Limau Kasturi/Nipis - 3 biji (ikut tekak) - Perah

Cara2nyer:

  1. Kaki ayam yang ko dah bersihkan tu ko rebus dulu ngn serai. Buat airnye paras2 nak tutup kaki tu je.... 
  2. Then, bile air dah tinggal lebih kurang sesenduk ko masukkan sume bahan2 tadi. Make sure api perlahan je.
  3. Tutup api and hidangkan.


Senang kan?
Kalau tak jadi gak.. tak tau ler aku.

Next resepi buat sup tulang power.

Till then, slamat mencuba!!!