My Kedai SnS

Friday, April 26, 2013

Hyperthyroid / Hypothyriod

Hi uols!!

harini mari belajar tentang kesihatan plak
Korang tau tak menatam apekah Thyroid ittew???

Sume manusia (binatang aku tak pasti) ader kelenjar thyroid..
Fungsi kelenjar thyroid ni dia yang control metabolism badan kita and menyesuaikan suhu badan dan kadar tubuh membakar makanan yang kita makan. paham?

So, klu kelenjar ni active, dipanggil hyperthyriod, or kalau dia slow produce T3&T4 dipanggil Hypothyriod.

Aku dah mengidap hyperthyroid ni dah bertahun kot... klu tak silap dari tahun 2009 .
Tapi time tu bujang... so seronok la..
ko makan banyak mane pon ko ko tetap kurus... berry lancar je...
tapi kebulur setiap masa... yer la.. dah metabolisma ko tinggi...
harus la mentekedarah je keje.
tapi badan panas memanjang....
heart beat double from org normal and klu ko penat secara worst, sampai sesak nafas....
makan ubat je ikut teragak je ... malas nak g check-up bagai...
sib baik kat opis aku ble claim ING ... so wat treatment kat KPJ free sajork....walaupon freee...
TETAP pemalas sebab hoi ko mkn byk mane pon ko aderlah kurus kot...
sape tak nak kan... harus la menyimpan penyakit....
kah kah kah... bodoh sangat mase tu.

So bile dah kawen ni baru la dapat hidayah nak sihat bagai.
time tu la baru pikir nanti nak mengandung camaner kan.

So dr KPJ Shah Alam, aku mintak transfer g SJMC Subang plak...
Doctor suggest aku buat R.A.I (Radioactive Iodine).
Kan aku dasar malas nak makan ubat.
so konon2 lepas buat RAI aku dah bebas la dari thyroid nih...

Aku buat RAI nih if tak silap Oct'12
Berpantang jgn cerita.
Sume tok nenek tak le mkn
Anythings yg berunsur kekacang, susu, mknan laut and yang ader kandungan iodine,
even garam laut pon tak boleh.
dah la kene berpantang time raya haji tahun lepas
tak menangis plak ko tgk hidangan raya yg tak bole makan!
Pantang sebelum and 2 minggu selepas treatment.
Yang lepas treatment tu paling tak tahan...
ko tak le dekat ngn org.
Pakaian pon kene basuh asing... sume pinggan mangkuk yang di pakai pon kene basuh asing
Terase diri very der berpenyakit.
Tido pon kene berasing :'(

Within 6 months tak boleh mengandung...
So, pepandai ko lah... hahahahaha

After duration 6 months tu jumpa doc balik.
Dlm masa tu ko tak le mkn ubat, sbb nak tgk respond RAI tu pada cell thyroid.
And guess what!! thyroid aku naik semula...
hergh!!! sia sia!

so sekarang ni doc. suh aku mkn ubat balik...
Instead of Carbimazole 5mg (6 tablet daily) tukar ke Propylthiouracil (PTU) (6 tablet daily)
PTU ni maha pahit wei!!
aku makan ubat ni ngn nutellla ... kah kah kah..
dia punye pahit tu klu ko mkn sebelom tido, mmg membawak ke pagi..

So next friday aku ader appoitment balik ngn SJMC.
Mohon sangat2 reading T4 & T3 aku turun...
dah tak mampu nak telan ubat banyak
lately ni plak aku perasan aku slalu sakit badan...
adekah sbb aku mkn ubat tu?
rambut pon byk gugur...

ish bile la dapat mengandung nih.
aku tak nak la di sebabkan thyroid aku ni
menjadi punca untuk tak bole mengandung

atau patut ke aku operate je?


hoi.... penat la nak pikir!








Sila rujuk klu rajin :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthyroidism#Symptoms_and_signs
http://ratuhati.com/forum/index.php/topic,2014.0.html
http://www.authorstream.com/Presentation/aSGuest134698-1416066-hyperthyroidism/
http://books.google.com.my/books?id=kT4vEHzMezQC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=true

No comments: